Guylian kondigt nieuwe CEO aan
Leen Baeten wordt vanaf 1 augustus 2024 de nieuwe CEO van Guylian, de wereldberoemde Belgische chocoladefabrikant. Baeten volgt hiermee voormalig CEO Tom Snick op die aan het roer kwam in 2021.
Met meer dan 15 jaar ervaring in de snoep- en zoetwarenindustrie brengt Leen Baeten (43 jaar) een schat aan kennis en expertise met zich mee naar Guylian, het geliefde chocolademerk wereldberoemd om haar iconische zeevruchten.
“Ik ben verheugd om het Guylian-team te vervoegen en dit prachtige merk door een nieuw en spannend hoofdstuk te loodsen. Samen bouwen we verder op het rijke Belgische erfgoed van ons merk en zetten we in op innovatie om die uitzonderlijke chocolade-ervaringen aan onze klanten te blijven bieden”, licht de nieuwe CEO Baeten toe. “Marketing zal de drijvende kracht zijn in het creëren van waarde voor al onze stakeholders: werknemers, consumenten en zakenpartners, en zeker ook de samenleving en de planeet. Dit vereist inzichten in en een langetermijnvisie op de positieve impact van het merk, het versterken van de merkwaarde en het toekomstbestendig maken van het bedrijf.”
(h)eerlijke chocolade
Baeten is vastbesloten om Guylians toonaangevende duurzaamheidsbeleid voort te zetten: “Op vlak van duurzaamheid is Guylian een voorbeeld in de chocolade-industrie. Guylian is het grootste Belgische Fairtrade A-merk van chocolade en produceert uitsluitend met Fairtrade-gecertificeerde cacao.” Daarnaast gebruikt het merk enkel ingrediënten van natuurlijke oorsprong, verpakkingen die 100% recyclebaar zijn én is de productiesite in Sint-Niklaas volledig klimaatneutraal. “We kozen in 2022 heel bewust voor die pioniersrol en gaan die duurzame keuzes blijven maken.”
“Met een sterke focus en ons toegewijd team zijn we klaar voor duurzame groei en blijvend succes in de komende jaren”, sluit Baeten af.
Achtergrond
Baeten brengt een indrukwekkende ervaring in strategie, bedrijfsontwikkeling, operationeel management, in zowel internationale als lokale retail, marketing en innovatie. Haar bewezen snelle groei in een internationale context en sterk zakelijk inzicht maken haar de ideale CEO om Guylian naar nieuwe hoogten te brengen. Bovendien staat Baeten bekend als een gepassioneerde People Leader.
Voorafgaand aan haar nieuwe rol bij Guylian telt Baeten haar loopbaan 14 jaar bij Godiva Chocolatier, waar ze verschillende marketing- en leiderschapsposities vervulde. Tijdens haar laatste vier jaar bij het merk bekleedde ze de positie van Head Of Business, Europa en Marketing Director EMEA. Ze speelde een cruciale rol in de groei van het merk in boetieks, travel retail, groothandel en online kanalen. Daarvoor werkte ze gedurende vijf jaar als consultant voor prominente bedrijven in Food (zowel B2B als B2C) en FMCG, zoals Gilette, P&G, Chiquita, Puratos, FrieslandCampina, Panasonic en Godiva.
Over Guylian
De liefde voor elkaar én chocolade betekent het begin van het Belgisch chocolademerk Guylian. Wanneer chocolatier Guy en zijn verloofde Liliane terugkeren na een ontspannende vakantie aan de Belgische kust, kwamen ze op het idee om een souvenir in chocolade te maken. Liliane ontwerpt zorgvuldig de 11 unieke vormen en de marbrering in witte, melk en donkere chocolade van de Zeevruchten, terwijl Guy zich volledig toelegt op de hazelnootpraliné vulling. Wanneer Guy in 1958 met Liliane trouwt, vereeuwigen ze hun liefde en passie voor chocolade door hun voornamen samen te voegen tot Guylian; een nieuw chocolademerk dat tot op de dag van vandaag, 65 jaar later, symbool staat voor momenten met dierbaren om te koesteren.
Alle Guylianchocolade wordt in Sint-Niklaas geproduceerd waar Meester Chocolatiers meer dan 800 miljoen pralines per jaar produceren in een productie-eenheid van 27.000m². Dit verzekert onze positie als één van België’s leidende chocolademerken. Guylian stelt ongeveer 200 mensen tewerk in Sint-Niklaas en heeft kantoren in Groot-Brittannië en Duitsland. Guylian wordt in meer dan 120 landen verkocht waaronder Europa, Azië, Australië en Amerika en zit in de top-10 van bestverkochte voorverpakte chocolademerken.
Je kan Guylian overal ter wereld vinden in supermarkten, hypermarkten, delicatessenzaken, tankstations en dagbladhandelaars. Ontdek ook onze exclusieve Duty Free collectie in Travel Retail of taksvrije winkels. Sinds 2008 maakt Guylian deel uit van de Koreaanse Lotte Group.
Guylianchocolade is gemaakt met fairtradecacao, bevat 100% ingrediënten van natuurlijke oorsprong én is vrij van palmolie en soja. De verpakkingen zijn daarnaast volledig recycleerbaar, in lijn met het duurzaamheidsbeleid van Guylian.
Meer info vind je op www.guylian.com.
Klik hier voor beeldmateriaal